maandag 14 september 2015

1 week voor vertrek naar Zuid-Afrika

Hallo allemaal,

Mijn naam is Joachim Hendrickx. Ik ben 21 jaar en derdejaarsstudent Sociale Readaptatiewetenschappen in UCLL te Heverlee (Leuven). Het is een zeer nieuwe opleiding en richt zicht vooral op kinderen, jongeren en welzijn.

Voor mijn derde en laatste bachelorjaar heb ik de kans gekregen om op buitenlandse stage te gaan in Zuid-Afrika voor 3 maanden. Onze school werkt voor de eerste keer samen met Amava vzw (Kijk: http://www.amavavzw.be/). Deze vzw organiseert (vanuit België) projecten in Zuid-Afrika. Ze werken vooral samen met vrijwilligers en stagiaires (zoals ik). Onze contactpersoon van Amava noemt Riet. Zij heeft samen met haar broer deze organisatie vanuit België opgericht. Het zijn zeer aangename, lieve en behulpzame mensen!

Het project waar mijn collega/medestudent Andreas en ik aan gaan meewerken noemt Khayalethu. Het is terug te vinden in Port-Elizabeth. Het is een project voor straatkinderen en jongeren van 8 t.e.m. 18 jaar (uitzonderlijk tot 21 jaar). Zoals ik reeds heb vernomen, worden deze straatkinderen en jongeren in een centrum opgevangen. De kinderen en jongeren overnachten ook in dit centrum. Het doel van dit centrum is de kinderen en jongeren terug integreren in de maatschappij, eventueel herenigen met de familie en absoluut vermijden dat deze kinderen/jongeren terug op straat belanden. http://www.khayalethu.org.za/ Dit is de link naar de officiële website van Khayalethu Youth Centre.

Andreas en ik vertrekken volgende week maandag 21 september rond 19 uur met de vlieger vanuit Zaventem naar Londen, van Londen naar Johannesburg en vandaar uit naar Port-Elizabeth. Wij verblijven ongeveer 3 maanden in een gastgezin . Dit heeft Amava allemaal voor ons geregeld. Connie en Gordon zijn de twee mensen van het gastgezin. Ik kijk er enorm naar uit om deze mensen te ontmoeten. Zij komen ons ook ophalen aan de luchthaven van Port-Elizabeth (PE). Daarnaast maakt dit gezin elke ochtend en avond eten voor ons en worden we telkens gebracht en opgehaald aan onze stageplaats. Wat een luxe, toch? :)

Andreas en ik dienen beide 500 uur stage te lopen. Dat wil zeggen dat we elke weekdag 9 uur stage zullen lopen bij Khayalethu Youth Centre. In de weekends zijn we vrij. Dan hebben we vooral de tijd om andere opdrachten en taken uit te voeren i.v.m. onze school en nadien krijgen we de kans om het prachtige land Zuid-Afrika te bezichtigen en ontdekken.

Zo, nu hebben jullie allemaal een beetje kennis kunnen maken met mij en de bedoeling van deze blog. Vanaf volgende week dinsdag horen jullie hoe onze aankomst is verlopen.

Tot dan!


Groetjes,
Joachim

Geen opmerkingen:

Een reactie posten