donderdag 24 september 2015

Eerste 3 dagen

Dag iedereen,

Vandaag is het dag 3 in Zuid-Afrika voor mij. Ik zal hieronder de dagen beschrijven.

Wij zijn maandag 21 september om 19:20 vertrokken met het vliegtuig van Brussel naar London, nadien van Londen naar Johannesburg (city in ZA). Van Londen naar Johannesburg was ongeveer 10,5 uur vliegen. Het was een zeer aangename vlucht met goede zitjes en een televisieschermpje voor je alleen waar je tussen vele nieuwe films kan kiezen om te bekijken. Eens aangekomen in Johannesburg was het al eventjes 'schrikken' voor mij en Andreas omdat we niet wisten waar we henen moesten. Aan het onthaal stonden een aantal Zuid-Afrikaanse mannen met pakjes aan, met als titel 'customs' op hun fluovestjes. Twee van deze mannen kwamen onmiddellijk naar ons toegestapt, omdat ze zagen dat we aan het zoeken waren naar waar we henen moesten. Deze mannen pakte onmiddellijk ons vliegtuigticket naar PE (Port Elizabeth) uit onze handen en wezen ons helemaal de weg naar waar wij moesten zijn. In Johannesburg moesten wij ook onze koffers opnieuw inchecken en dit deden deze 2 mannen zelfs voor ons. Nadien vroegen ze ons uiteraard om geld, maar na een zware discussie hebben we dit geweigerd.
Na dit voorval wisten we meteen dat we niet meer in 'ons België' waren. Het was meteen voor ons even schrikken ons. Nadien hebben we een laatste rustige vlucht naar PE gehad. 
Daar stond Gorden (van het gastgezin) ons op te wachten. Ik was zeer blij hem en nadien ook Connie te ontmoeten.
In ZA rijden ze allemaal langs de linkerkant van de baan zoals in Groot-Brittannië, dit was toch enorm had aanpassen en af en toe even schrikken terwijl we met Gordon in de auto zaten. Vervolgens hebben wij ook Veerle, Elke en Amarines ontmoet. Zeer vriendelijke meisjes. Veerle en Amarines doen ook stage in ZA en logeren in het zelfde gastgezin (Connie en Gordon) als ons. Nadien hebben we nog een beetje genoten van onze dag want het was goed weer.

Woensdag 23 september, onze eerste stagedag. Ik was zeer nieuwsgierig hoe het er in Khayalethu aan toe ging. Wat mij meteen opviel was dat iedereen super vriendelijk ons verwelkomde. We waren meteen op ons gemak. Er waren op dat moment maar zo'n 7 of 8 kinderen/jongeren aanwezig op het centrum. De rest zat op school want het was de laatste schooldag. Vanaf donderdag start de schoolvakantie voor 2 weken. Vervolgens zijn wij in de namiddag al deze kinderen/jongeren bij hun thuis mogen gaan afzetten. Dit was een ZEER heftige, maar zeer boeiende dag! We zijn door verschillende Townships gereden met het busje. Ik zat vanvoor naast de 'Taxidriver' van Khayalethu. Ik heb vele foto's mogen nemen. Ik had het natuurlijk wel eerst gevraagd of dit oké was. Het ergste moment vond ik dat wanneer we de 2 laatste gingen afzetten (broertjes). Dit was midden in een Township van PE. Het was echt gewoon een huisje gemaakt van metalen platen en houten blokken daar tegen gezet. In de bijlage zie je een aantal foto's van de meest ongelofelijke zaken. Ik heb er meteen mijn ogen open getrokken en na een rit van ongeveer 5 uur, heb ik op de terug weg toch even moeten bekomen. Ik was er helemaal niet goed van. Nu nog steeds niet, maar vandaag ging het toch wel beter dan vandaag. Op foto's komt het helemaal niet over, je zou het eigenlijk allemaal eens zelf moeten komen bekijken. Dat is echt niet te geloven hoeveel miserie en armoede er eigenlijk bestaat in de land. Ik voelde mij op dat moment echt een ambetante 'rijke' toerist die maar wat foto's neemt. Op een gegeven moment ben ik er ook mee gestopt, omdat ik er zo was van aangedaan. 
Eens terug aangekomen in Khayalethu hebben we ons nog even wat bezig gehouden met de 6 kinderen die in Khayalethu blijven (dus niet naar huis gaan voor 2 weken). 

Donderdag 24 september, het was een nationale feestdag. Bijna heel de Zuid-Afrikaanse bevolking was thuis vandaag. Andreas en ik zijn eens naar de beach geweest, genoten van het zonnetje en nadien ook surfles gepakt! Het was een uurtje surfles. Dit was mijn eerste keer en het was super goed mee gevallen! Ik ben blij dat ik dit eens heb geprobeerd en zal dit misschien één van de volgende weken nog eens gaan doen, want het was echt super! 

Morgen gaan we terug naar de stageplaats. Er zullen wel niet veel kinderen zijn omdat het schoolvakantie is, maar we gaan er het beste van maken voor de kinderen die er wel zijn! Ik kijk er naar uit. De volgende blog zal terug binnen een paar dagen verschijnen. Tot dan!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten