zondag 4 oktober 2015

29/09 - 04/10

Dag iedereen!

Dinsdag 29 september, We zijn spijtig genoeg niet aan ons projectje kunnen beginnen. In de voormiddag hebben we al de ramen van Khayalethu Centre mogen kuisen. Deze hadden wel degelijk een kuisbeurt nodig. Het was zeer aangenaam want het zonnetje scheen goed. In de namiddag mochten we echt mannenwerk doen! De taxichauffeur/tuinman van Khayalethu had ons speciale zaagmachines bezorgd waarmee wij een groot stuk van de tuin mochten afzagen. Het was (zoals ik al zei) lekker warm dus dit was zeer aangenaam om te doen. Deze machines maakte vrij veel lawaai waardoor we de jongste zijn aandacht hadden getrokken. Hij heeft ons de hele tijd staan bewonderen. Nadien kwam hij aan met een speelgoed zaagje dat ook veel lawaai maakte. Het was super grappig om te zien hoe hij ons probeerde na te doen. Nadien heb ik mij nog wat bezig gehouden met deze jongen tot het tijd was om naar huis te gaan.

Woensdag 30 september, Ik ben vandaag vroeger moeten opstaan omdat we om 9 uur op een afspraak moesten zijn. Het ging om een vergadering met allemaal social workers. Mia (onze stagebegeleidster) had gevraagd om tot daar te komen. Ze wou graag dat we deze vergadering mee volgde. Dit heeft tot rond de middag geduurd. Nadien zijn we met Mia meegereden naar een soort kantoor waar ze een aantal jaar geleden gewerkt heeft. Het was een social workers kantoor waar de mensen terecht kunnen met heel wat vragen of meldingen (meestal i.v.m. kinderen of jongeren). Nadien zijn we ook op huisbezoek geweest bij 2 kinderen die normaal gezien in Khayalethu zijn (omdat het vakantie is zijn de meeste kinderen en jongeren nu thuis). Het was midden in een Township. De kinderen waren momenteel in een soort 'creche' voor jonge kinderen in de Township zelf. We kwamen hier binnen en er lagen wel zeker zo'n 15 kinderen helemaal tegen elkaar gekropen en ingewikkeld in vele dekentjes. De meeste waren aan het slapen. Het was super schattig om te zien. Er lag zelfs een baby'tje van 12 dagen oud in een bedje dat helemaal van hout was gemaakt. De moeder was een meisje van 14 jaar die in deze Township verbleef. Ik was er nadien even niet goed van toen ik dit verhaal hoorde. Je kan foto's van dit huisbezoekje hier boven en onder bekijken.

Donderdag 1 oktober, Het is nog steeds vakantie dus was er nog altijd maar 1 jongetje van 9 jaar en 5 jongeren tussen 16 en 20 jaar. We konden niet veel doen, want het was slecht weer. We hebben vervolgens wat voor school mogen werken. In de namiddag is het toch even gestopt met regenen en heb ik een beetje zitten voetballen met de jongen van 9 jaar. Deze jongen verveelde zich steen dood. Ik kon dit niet aanzien. De andere begeleiders doen deze week zelf ook niet veel moeite omdat het vakantie is. Ik snap dit nog ergens wel en voor de jongeren is dit niet zo erg, maar voor een kind van 9 jaar wel. Die moet weg kunnen met zijn energie, dus heb ik hem maar een beetje liggen entertainen.

Vrijdag 2 oktober, We hadden een opdracht gekregen van Mia om elk een dossier van 10 pagina's in te vullen over een kind van Khayalethu. Dit was aangenaam zoekwerk. Zo ben ik te weten gekomen waarom deze jongen daar zit, wat zijn achtergrond is, enz ... Ik vind zo'n opdrachten zeer nuttig want zo kom je meer te weten over de jongens en kan je op een betere manier met ze omgaan (omdat je hun achtergrond nu wat beter kent). Nadien hebben wij een filmpje mogen bekijken dat een aantal jaar geleden is gemaakt. Het filmpje geeft een introductie weer over wat Khayalethu is en wat de bedoeling is van dit centrum. Zeer interessant om eens te bekijken dus! Nadien hebben we buiten rugby gespeeld met het 9 jarig jongetje! Hij moet namelijk zijn energie ergens kwijt. De jongen genoot er echt volledig van. Jammer dat hij geen Engels kan, anders zou de communicatie wat vlotter verlopen, maar mijn Afrikaans wordt beter bij de dag. Ik begin de taal stilletjes aan onder de knie te krijgen, waardoor ik het jongetje ook beter en beter versta.


Zaterdag 3 oktober en zondag 4 oktober, Het was weekend dus hebben we er ook van genoten. Het was heel mooi weer dus zijn we 2x naar de zee geweest. Ook wat aan de kustlijn gaan lopen om een beetje fysiek in orde te blijven. Een rustig weekendje deed deugd en dit heeft onze batterijen terug opgeladen om er terug een hele week in te vliegen.

Morgen terug naar Khayalethu! Binnen een paar dagen lezen jullie hoe het nog geweest is.

Tot dan! 

Groetjes,
Joachim

Geen opmerkingen:

Een reactie posten